Rabu, 22 Mac 2023

EMPANGAN DALAM LAUT

 Membina empangan hidro di dalam laut adalah satu idea yang menarik tetapi juga mencabar. Empangan hidro adalah struktur buatan manusia yang digunakan untuk mengawal aliran sungai dan menjana tenaga elektrik daripada tenaga kinetik air yang bergerak1 Empangan hidro biasanya dibina di atas permukaan tanah dengan menutup sebahagian daripada sungai untuk membentuk sebuah tasik buatan atau takungan.

Empangan hidro di dalam laut mungkin memerlukan teknologi dan kaedah yang berbeza daripada empangan hidro biasa. Antara cabaran dan masalah yang mungkin timbul ialah:

  • Kesukaran dalam memilih lokasi yang sesuai untuk membina empangan di dalam laut. Lokasi tersebut perlu mempunyai kedalaman, kecerunan, arus dan gelombang air yang sesuai untuk menjana tenaga elektrik secara optimum.
  • Kos pembinaan dan penyelenggaraan empangan di dalam laut mungkin lebih tinggi daripada empangan biasa kerana perlu menggunakan bahan-bahan dan peralatan khas yang tahan terhadap tekanan, karat dan hakisan air laut.
  • Kemungkinan kesan negatif terhadap alam sekitar marin seperti gangguan terhadap ekosistem akuatik, pengurusan sisa pepejal dan cecair, pengurusan keselamatan nuklear (jika menggunakan reaktor nuklear sebagai sumber tenaga tambahan) dan risiko bencana alam seperti gempa bumi atau tsunami.

Jadi pendapat saya adalah bahawa membina empangan hidro di dalam laut bukanlah sesuatu yang mudah atau praktikal pada masa ini, tetapi mungkin memerlukan lebih banyak penyelidikan dan pembangunan teknologi pada masa depan.


Jika kita dapat membina empangan hidro di dalam laut dengan berjaya dan selamat, kita mungkin dapat menikmati beberapa kebaikan seperti:

  • Menambahkan bekalan tenaga elektrik yang boleh diperbaharui dan bersih daripada sumber air yang melimpah di lautan.
  • Mengurangkan kebergantungan terhadap bahan api fosil yang mencemarkan dan menyumbang kepada pemanasan global.
  • Meningkatkan kemampuan untuk mengawal aliran air laut dan mengurangkan risiko banjir atau kekeringan di kawasan-kawasan pesisir.
  • Mencipta peluang pekerjaan dan pembangunan ekonomi bagi komuniti-komuniti nelayan atau pelancong yang tinggal berhampiran dengan empangan hidro di dalam laut.

Untuk membinanya empangan hidro di dalam laut, kita perlu membuat beberapa perancangan yang teliti dan terperinci. Antara langkah-langkah yang mungkin diperlukan ialah:

  • Melakukan kajian kelayakan untuk menilai kebolehlaksanaan, kos dan manfaat projek empangan hidro di dalam laut. Kajian ini perlu mengambil kira faktor-faktor seperti lokasi, kedalaman, kecerunan, arus dan gelombang air laut; kesan alam sekitar; keperluan tenaga elektrik; dan undang-undang dan peraturan yang berkaitan.
  • Mereka bentuk dan membina empangan hidro di dalam laut dengan menggunakan bahan-bahan dan peralatan khas yang tahan terhadap tekanan, karat dan hakisan air laut. Empangan ini perlu mempunyai struktur yang kukuh dan selamat untuk menampung tekanan air laut yang tinggi dan mengelakkan kebocoran atau kemusnahan akibat bencana alam seperti gempa bumi atau tsunami.
  • Memasang turbin, penstock, generator dan sistem pengawalan di dalam atau berhampiran dengan empangan hidro di dalam laut untuk menjana tenaga elektrik daripada tenaga kinetik air yang bergerak melalui empangan. Turbin ini perlu dipilih dengan teliti untuk sesuai dengan arus air laut yang mungkin berubah-ubah mengikut pasang surut atau musim.
  • Menyambungkan empangan hidro di dalam laut dengan grid elektrik darat melalui kabel-kabel bawah tanah atau bawah laut yang tahan terhadap gangguan elektromagnet luar atau partikel-partikel lain. Kabel-kabel ini juga perlu dilindungi daripada rosak akibat aktiviti manusia atau haiwan marin.
  • Melakukan penyelenggaraan berkala untuk memastikan keselamatan dan kecekapan operasi empangan hidro di dalam laut. Penyelenggaraan ini mungkin melibatkan pemeriksaan visual, pengukuran parameter fizikal, pembersihan sedimen atau tumbuhan akuatik, penggantian komponen rosak atau lapuk, dan pengujian prestasi sistem.

Jadi pendapat saya adalah bahawa membina empangan hidro di dalam laut adalah satu projek yang kompleks dan mencabar yang memerlukan banyak sumber manusia, wang dan masa.

Kekangan yang perlu diatasi untuk membina empangan dalam laut.


  • Bagaimana anda akan membina empangan hidro di dalam laut? Apakah bahan-bahan dan peralatan yang diperlukan? Bagaimana anda akan mengangkut dan memasangnya di dasar laut?
  • Bagaimana anda akan mengukur ketinggian jatuh air (head) dan laju aliran air (flow) di dalam laut? Apakah faktor-faktor yang mungkin mempengaruhi head dan flow seperti pasang surut, gelombang, arus atau angin?
  • Bagaimana anda akan memilih jenis turbin yang sesuai untuk empangan hidro di dalam laut? Apakah saiz, bentuk dan sudutan sudu-sudu turbin yang optimum untuk mengeksploitasi tenaga kinetik air?
  • Bagaimana anda akan menyambungkan generator dengan turbin? Apakah jenis generator yang sesuai untuk berfungsi di bawah air? Bagaimana anda akan melindungi generator daripada kerosakan akibat tekanan, karat atau hakisan air laut?
  • Bagaimana anda akan menyambungkan empangan hidro di dalam laut dengan grid elektrik darat? Apakah jenis kabel yang sesuai untuk menghantar tenaga elektrik dari dasar laut ke permukaan tanah? Bagaimana anda akan melindungi kabel daripada gangguan elektromagnet luar atau partikel-partikel lain?
  • Bagaimana anda akan melakukan penyelenggaraan berkala untuk empangan hidro di dalam laut? Apakah kaedah dan peralatan yang diperlukan untuk memeriksa, membersihkan atau menggantikan komponen-komponen empangan? Bagaimana anda akan mengesan dan menyelesaikan sebarang masalah atau kebocoran yang mungkin berlaku?
  • VACUM SEBAGAI PENJANA TENAGA ELEKTRIK

     Tenaga vakum adalah tenaga latar belakang yang wujud di ruang kosong di seluruh alam semesta1 Tenaga vakum adalah kes khas daripada tenaga titik sifar yang berkaitan dengan vakum kuantum2 Tenaga vakum boleh diperhatikan secara eksperimen dalam pelbagai fenomena seperti pancaran spontan, kesan Casimir dan anjakan Lamb1

    Salah satu cara untuk mengukur tenaga vakum adalah dengan menggunakan alat yang dikenali sebagai penjana Casimir. Penjana Casimir adalah sebuah kotak konduktor berongga dengan sebuah plat konduktor persegi di dalamnya, selari dan berdekatan dengan salah satu sisi kotak3 Penjana ini menghasilkan daya tarikan antara plat dan sisi kotak kerana perbezaan dalam ketumpatan tenaga vakum di antara dua kawasan berbeza.

    Jika kita dapat menukar daya tarikan ini kepada gerakan mekanikal atau elektrik, kita mungkin dapat menjana elektrik daripada tenaga vakum. Namun begitu, terdapat beberapa cabaran dan masalah yang perlu diselesaikan sebelum ini boleh dilakukan.

    Antara cabaran dan masalah tersebut ialah:

    Jadi pendapat saya adalah bahawa menjadikan vakum sebagai penjana elektrik bukanlah sesuatu yang mudah atau praktikal pada masa ini, tetapi mungkin memerlukan lebih banyak penyelidikan dan pembangunan teknologi pada masa depan.

    Islam dan Demokrasi

     Islam dan Demokrasi

    Bismillahirrahmanirrahim.

    Segala puji bagi Allah yang telah memberi kita nikmat iman dan Islam. Shalawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW yang telah membawa rahmat kepada sekalian alam. Semoga Allah SWT melimpahkan rahmat dan hidayah-Nya kepada kita semua.

    Saudara-saudari sekalian,

    Kita berada di zaman yang penuh dengan cabaran dan peluang. Kita menyaksikan perubahan-perubahan besar di dunia ini yang menuntut kita untuk bersedia menghadapinya dengan ilmu, amal dan akhlak. Kita juga menyaksikan kemunculan demokrasi sebagai sistem pemerintahan yang dipilih oleh banyak negara di dunia ini.

    Demokrasi adalah sistem pemerintahan yang memberi hak kepada rakyat untuk memilih pemimpin dan perwakilan mereka secara bebas, adil dan berhemah. Demokrasi juga adalah sistem pemerintahan yang menjunjung tinggi nilai-nilai kemanusiaan dan kebaikan seperti keadilan, kesaksamaan, ketelusan, kesejahteraan, daya cipta, hormat-menghormati, keyakinan dan ihsan12.

    Apakah hubungan antara Islam dan demokrasi? Apakah pandangan Islam tentang demokrasi? Bagaimana kita sebagai umat Islam boleh menyumbang kepada demokrasi?

    Islam adalah agama rahmat bagi sekalian alam (rahmatan lil 'alamin). Islam mengajak manusia untuk mengenal Allah SWT sebagai Tuhan Yang Maha Esa, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Islam juga mengajak manusia untuk mengenal diri sendiri sebagai hamba Allah SWT yang mempunyai tanggungjawab untuk beribadah kepada-Nya dengan sepenuh hati.

    Islam juga mengajak manusia untuk mengenal alam semesta sebagai ciptaan Allah SWT yang penuh dengan tanda-tanda kekuasaan-Nya. Islam juga mengajak manusia untuk menjaga alam semesta ini dengan cara yang baik dan bertanggungjawab. Islam juga mengajak manusia untuk berinteraksi dengan sesama manusia dengan cara yang adil, sopan dan saling membantu.

    Islam adalah agama yang sempurna dan universal. Islam mengandungi semua kebaikan dan kebenaran yang dibawa oleh agama-agama sebelumnya. Islam juga mengandungi semua hukum dan tuntunan yang sesuai dengan fitrah manusia dan zaman. Islam juga mengandungi semua solusi dan jawapan bagi setiap masalah dan persoalan yang dihadapi oleh manusia.

    Islam adalah agama yang tidak bertentangan dengan akal sehat dan realiti semasa. Islam tidak menolak perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi selagi ia tidak bertentangan dengan syariat Allah SWT. Islam juga tidak menolak perubahan-perubahan sosial dan politik selagi ia tidak bertentangan dengan ajaran Allah SWT.

    Islam adalah agama yang menghormati hak-hak manusia sebagai makhluk ciptaan Allah SWT. Islam memberi hak kepada setiap individu untuk beriman atau kufur, untuk berbuat baik atau jahat, untuk memilih atau ditolak, dengan syarat ia tidak merosakkan hak-hak orang lain. Islam juga memberi hak kepada setiap individu untuk menyuarakan pendapatnya, untuk bersyura’, untuk berdemonstrasi, untuk membantah, selagi ia tidak melanggar batas-batas syariat Allah SWT.

    Saudara-saudari sekalian,

    Dari penjelasan di atas, kita dapat melihat bahawa terdapat persamaan-persamaan antara Islam dan demokrasi dalam beberapa aspek. Kita dapat melihat bahawa demokrasi bukanlah sesuatu yang asing atau bermusuhan dengan Islam. Kita dapat melihat bahawa demokrasi adalah salah satu cara bagi kita untuk mewujudkan masyarakat madani yang dicita-citakan oleh Islam.

    Namun demikian, kita juga perlu menyedari bahawa terdapat perbezaan-perbezaan antara Islam dan demokrasi dalam beberapa aspek. Kita perlu menyedari bahawa demokrasi bukanlah tujuan akhir dari sistem pemerintahan Islam. Islam adalah tujuan akhir dari sistem pemerintahan Islam. Islam adalah sumber dan rujukan utama dari sistem pemerintahan Islam.

    Demokrasi adalah cara atau sarana bagi kita untuk mencapai tujuan akhir tersebut. Demokrasi adalah alat atau wasilah bagi kita untuk mengimplementasikan sumber dan rujukan utama tersebut.

    Oleh karena itu, kita tidak boleh memahami demokrasi secara sempit dan kaku. Kita tidak boleh mengikuti demokrasi secara buta dan taqlid. Kita tidak boleh menjadikan demokrasi sebagai tuhan selain Allah SWT.

    Kita harus memahami demokrasi secara luas dan fleksibel. Kita harus mengikuti demokrasi secara cerdas dan kritis. Kita harus menjadikan demokrasi sebagai hamba Allah SWT.

    Saudara-saudari sekalian,

    Dalam konteks ini, kita perlu meneladani sikap Nabi Muhammad SAW dalam berdemokrasi. Nabi Muhammad SAW adalah pemimpin yang bijaksana dan adil. Nabi Muhammad SAW adalah pemimpin yang mendengar dan menghormati pendapat rakyatnya. Nabi Muhammad SAW adalah pemimpin yang bersyura’ dengan para sahabatnya dalam mengambil keputusan penting.

    Nabi Muhammad SAW juga menunjukkan contoh bagaimana berdemokrasi dengan non-Muslim. Nabi Muhammad SAW menandatangani Piagam Madinah dengan kaum Yahudi dan Arab yang beragama lain sebagai dasar kerjasama antara mereka1Nabi Muhammad SAW juga menandatangani Perjanjian Hudaibiyah dengan kaum Quraisy Mekkah sebagai jalan damai antara mereka2.

    Nabi Muhammad SAW juga menunjukkan contoh bagaimana berdemokrasi dengan Allah SWT. Nabi Muhammad SAW selalu bertawakkal kepada Allah SWT dalam segala urusan-Nya. Nabi Muhammad SAW selalu memohon petunjuk dari Allah SWT dalam segala keputusan-Nya. Nabi Muhammad SAW selalu mentaati perintah dari Allah SWT dalam segala tindakan-Nya.

    Saudara-saudari sekalian,

    Dari sini kita dapat melihat bahwa Islam dan demokrasi bukanlah dua hal yang saling bertentangan atau bermusuhan, tetapi dua hal yang saling melengkapi atau menyempurnakan.

    Islam memberi landasan spiritual, moral dan hukum bagi demokrasi. Demokrasi memberi wadah praktis, dinamis dan progresif bagi Islam.

    Islam memberi arah tujuan, nilai-nilai

    Malaysia Madani: Suatu Pandangan Islam

     Malaysia Madani: Suatu Pandangan Islam

    Bismillahirrahmanirrahim.

    Segala puji bagi Allah yang telah memberi kita nikmat iman dan Islam. Shalawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW yang telah membawa rahmat kepada sekalian alam. Semoga Allah SWT melimpahkan rahmat dan hidayah-Nya kepada kita semua.

    Saudara-saudari sekalian,

    Kita berada di zaman yang penuh dengan cabaran dan peluang. Kita menyaksikan perubahan-perubahan besar di dunia ini yang menuntut kita untuk bersedia menghadapinya dengan ilmu, amal dan akhlak. Kita juga menyaksikan kemunculan Malaysia sebagai sebuah negara yang berdaulat, maju dan harmoni di bawah kepimpinan Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

    Beliau telah melancarkan slogan Malaysia Madani sebagai panduan dan ikhtiar untuk membentuk Malaysia menjadi sebuah negara yang beriman, beradab dan bermaruah. Apakah maksud Malaysia Madani? Apakah kaitannya dengan Islam? Bagaimana kita sebagai umat Islam boleh menyumbang kepada visi ini?

    Malaysia Madani ialah sebuah konsep yang berasaskan nilai-nilai kemanusiaan dan kebaikan seperti keadilan, kesaksamaan, ketelusan, kemampanan, kesejahteraan, daya cipta, hormat-menghormati, keyakinan dan ihsan. Konsep ini sejajar dengan ajaran Islam yang menyeru kepada pembinaan tamadun yang rabbani (berlandaskan Allah), insani (berlandaskan manusia) dan madani (berlandaskan masyarakat).

    Islam adalah agama rahmat bagi sekalian alam (rahmatan lil 'alamin). Islam mengajak manusia untuk mengenal Allah SWT sebagai Tuhan Yang Maha Esa, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Islam juga mengajak manusia untuk mengenal diri sendiri sebagai hamba Allah SWT yang mempunyai tanggungjawab untuk beribadah kepada-Nya dengan sepenuh hati.

    Islam juga mengajak manusia untuk mengenal alam semesta sebagai ciptaan Allah SWT yang penuh dengan tanda-tanda kekuasaan-Nya. Islam juga mengajak manusia untuk menjaga alam semesta ini dengan cara yang baik dan bertanggungjawab. Islam juga mengajak manusia untuk berinteraksi dengan sesama manusia dengan cara yang adil, sopan dan saling membantu.

    Inilah pandangan Islam tentang tamadun madani. Tamadun madani adalah tamadun yang mencerminkan nilai-nilai tauhid (pengesahan Allah), ubudiyah (penghambaan kepada Allah), khilafah (perwakilan Allah) dan syura (musyawarah) dalam semua aspek kehidupan3. Tamadun madani adalah tamadun yang menjunjung tinggi martabat manusia sebagai khalifah Allah di muka bumi ini.

    Tamadun madani juga adalah tamadun yang merayakan kepelbagaian budaya, bangsa dan agama sebagai nikmat Allah SWT. Tamadun madani juga adalah tamadun yang menjadi medan dialog peradaban antara umat-umat beragama dalam suasana hormat-menghormati4. Tamadun madani juga adalah tamadun yang mengejar kemajuan ilmu pengetahuan, teknologi dan seni dalam suasana harmoni.

    Saudara-saudari sekalian,

    Malaysia Madani bukanlah sesuatu yang asing atau baru bagi kita umat Islam di Malaysia. Sebaliknya ia merupakan satu pengukuhan terhadap identiti kita sebagai bangsa Malaysia yang mempunyai warisan agama dan budaya yang kaya. Malaysia Madani bukanlah sesuatu yang bertentangan atau bercanggah dengan ajaran Islam sebaliknya ia merupakan satu penafsiran terhadapsifat-sifat Islam yang universal dan relevan dengan zaman. Malaysia Madani bukanlah sesuatu yang menggugat atau mengancam kedaulatan negara sebaliknya ia merupakan satu penegasan terhadap identiti kita sebagai bangsa Malaysia yang berdaulat, maju dan harmoni.

    Saudara-saudari sekalian,

    Malaysia Madani mempunyai enam rukun utama iaitu kemampanan, kesejahteraan, daya cipta, hormat-menghormati, keyakinan dan ihsan. Rukun-rukun ini adalah bersumberkan daripada al-Quran dan al-Sunnah serta warisan kebudayaan dan kearifan tempatan kita. Mari kita lihat bagaimana rukun-rukun ini berkait rapat dengan ajaran Islam.

    Kemampanan ialah mutu hidup seimbang berdasarkan citra Malaysia yang unik berasaskan ilmu pengetahuan dan kearifan tempatan. Ini bermakna kita perlu menjaga keseimbangan antara hak-hak Allah SWT, hak-hak diri sendiri dan hak-hak makhluk lain. Ini juga bermakna kita perlu mengekalkan kesejahteraan fizikal, mental, rohani dan sosial dalam kehidupan kita. Ini juga bermakna kita perlu memelihara sumber-sumber alam semesta yang Allah SWT berikan kepada kita dengan cara yang bijak dan bertanggungjawab.

    Islam mengajar kita bahawa Allah SWT adalah Tuhan Yang Maha Pencipta segala sesuatu. Allah SWT telah menciptakan manusia sebagai khalifah di muka bumi ini untuk menguruskan alam semesta ini dengan cara yang baik (Q.S. al-Baqarah: 30). Allah SWT juga telah memberi manusia akal fikiran untuk mengetahui hukum-hukum alam semesta ini dan menggunakannya untuk kebaikan (Q.S. al-Baqarah: 31). Allah SWT juga telah memberi manusia syariat untuk membimbing mereka dalam menjalankan tugas-tugas mereka sebagai khalifah (Q.S. al-Maidah: 48).

    Oleh itu, kemampanan adalah satu tuntutan Islam yang perlu dipenuhi oleh setiap Muslim. Kemampanan bukan sahaja melibatkan aspek-aspek fizikal seperti ekonomi, sosial dan alam sekitar tetapi juga melibatkan aspek-aspek rohani seperti ibadah, akhlak dan dakwah.

    Kesejahteraan ialah kesejahteraan ekonomi, sosial dan kelestarian alam melalui budaya ilmu dan kepelbagaian pandangan. Ini bermakna kita perlu mencapai kemakmuran dan kesejahteraan yang merangkumi semua lapisan masyarakat tanpa mengira kaum, agama atau golongan. Ini juga bermakna kita perlu menanamkan budaya ilmu yang tinggi dan menghargai kepelbagaian pandangan yang boleh membawa kepada kemajuan dan pembaharuan. Ini juga bermakna kita perlu menjaga kelestarian alam sekitar sebagai amanah Allah SWT kepada kita.

    Islam mengajar kita bahawa Allah SWT adalah Tuhan Yang Maha Pemberi rezeki kepada segala makhluk-Nya. Allah SWT telah memberi manusia pelbagai sumber rezeki di muka bumi ini untuk dimanfaatkan dengan cara yang halal dan baik (Q.S. al-Baqarah: 168). Allah SWT juga telah memberi manusia pelbagai bakat dan kemahiran untuk digunakan dalam mencari rezeki dan berkhidmat kepada masyarakat (Q.S. al-Qasas: 77). Allah SWT juga telah memberi manusia syariat untuk membimbing mereka dalam menguruskan harta benda mereka dengan cara yang adil, amanah dan berkat (Q.S. al-Nisa’: 29).

    Oleh itu, kesejahteraan adalah satu tuntutan Islam yang perlu dipenuhi oleh setiap Muslim. Kesejahteraan bukan sahaja melibatkan aspek-aspek ekonomi seperti pendapatan, pekerjaan dan perniagaan tetapi juga melibatkan aspek-aspek sosial seperti kesihatan, pendidikan dan kebajikan.

    Daya cipta ialah pembaharuan dan pengupayaan modal insan bagi menjelmakan daya cipta manusia. Ini bermakna kita perlu menimbulkan semangat kreativiti dan inovasi dalam diri kita untuk mencipta sesuatu yang baru dan berguna bagi diri sendiri dan masyarakat. Ini juga bermakna kita perlu memperkasakan diri kita dengan ilmu pengetahuan, teknologi dan seni untuk mencapai kemajuan dan keunggulan dalam semua bidang.

    Islam mengajar kita bahawa Allah SWT adalah Tuhan Yang Maha Mengetahui segala sesuatu. Allah SWT telah memberi manusia ilmu pengetahuan sebagai cahaya dan hidayah bagi mereka (Q.S. al-Baqarah: 2). Allah SWT juga telah memberi manusia wahyu sebagai sumber ilmu yang paling tinggi dan murni (Q.S. al-Nahl: 43). Allah SWT juga telah memberi manusia syariat untuk membimbing mereka dalam menggunakan ilmu pengetahuan dengan cara yang bermanfaat dan beretika (Q.S. al-Isra’: 36).

    Oleh itu, daya cipta adalah satu tuntutan Islam yang perlu dipenuhi oleh setiap Muslim. Daya cipta bukan sahaja melibatkan aspek-aspek kognitif seperti pemikiran, penemuan dan penyelesaian masalah tetapi juga melibatkan aspek-aspek estetik seperti seni, keindahan dan kreativiti.

    Hormat-menghormati ialah perilaku budi bahasa kepada kekayaan tradisi, merayakan kemajmukan dan meraikan perbedaan pandangan dunia. Ini bermakna kita perlu menghormati warisan agama dan budaya kita yang kaya dengan nilai-nilai murni dan kebaikan. Ini juga bermakna kita perlu menghormati kepelbagaian bangsa, agama dan budaya di negara kita sebagai nikmat Allah SWT kepada kita. Ini juga bermakna kita perlu menghormati perbedaan pendapat dan pandangan dunia yang berbeza dengan kita dengan cara yang matang dan berhemah.

    Islam mengajar kita bahawa Allah SWT adalah Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada segala makhluk-Nya. Allah SWT telah menciptakan manusia dari satu jiwa dan menjadikan mereka berbagai bangsa dan suku agar mereka saling kenal-mengenal (Q.S. al-Hujurat: 13). Allah SWT juga telah menurunkan kepada manusia pelbagai kitab dan rasul sebagai petunjuk bagi mereka (Q.S. al-Baqarah: 213). Allah SWT juga telah memberi manusia syariat untuk membimbing mereka dalam berinteraksi dengan sesama manusia dengan cara yang adab, sopan dan saling membantu (Q.S. al-Hujurat: 9).

    Oleh itu, hormat-menghormati adalah satu tuntutan Islam yang perlu dipenuhi oleh setiap Muslim. Hormat-menghormati bukan sahaja melibatkan aspek-aspek sosial seperti etika, budi bahasa dan toleransi tetapi juga melibatkan aspek-aspek intelektual seperti dialog, kritik dan pembelajaran.

    Keyakinan ialah menghidupkan harapan terhadap perubahan seiring sikap amanah melakukan perubahan ke arah kebaikan. Ini bermakna kita perlu mempunyai keyakinan yang tinggi kepada Allah SWT sebagai Tuhan Yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Ini juga bermakna kita perlu mempunyai keyakinan yang tinggi kepada diri sendiri sebagai hamba Allah SWT yang mempunyai potensi dan kemampuan untuk berubah ke arah yang lebih baik. Ini juga bermakna kita perlu mempunyai keyakinan yang tinggi kepada masyarakat kita sebagai umat yang bersatu dan berjaya.

    Islam mengajar kita bahawa Allah SWT adalah Tuhan Yang Maha Berkehendak atas segala sesuatu. Allah SWT telah menentukan takdir manusia dengan hikmah dan rahmat-Nya (Q.S. al-Qamar: 49). Allah SWT juga telah memberi manusia kebebasan untuk memilih jalan hidup mereka dengan pertolongan dan petunjuk-Nya (Q.S. al-Kahf: 29). Allah SWT juga telah memberi manusia syariat untuk membimbing mereka dalam melakukan perubahan ke arah kebaikan dengan cara yang sabar, ikhlas dan berusaha (Q.S. al-Ra’d: 11).

    Oleh itu, keyakinan adalah satu tuntutan Islam yang perlu dipenuhi oleh setiap Muslim. Keyakinan bukan sahaja melibatkan aspek-aspek rohani seperti iman, tawakkal dan doa tetapi juga melibatkan aspek-aspek amali seperti usaha, jihad dan amar makruf nahi mungkar.

    Ihsan ialah belas ihsan akan nasib semua pihak melalui tindakan pemberdayaan kemanusiaan. Ini bermakna kita perlu menunjukkan sikap kasih sayang dan empati kepada semua makhluk Allah SWT tanpa mengira agama, bangsa atau golongan. Ini juga bermakna kita perlu memberikan bantuan dan sokongan kepada mereka yang memerlukan dengan cara yang ikhlas dan berkesan. Ini juga bermakna kita perlu menjalankan tanggungjawab kita sebagai umat Islam dengan cara yang sempurna dan cemerlang.

    Islam mengajar kita bahawa Allah SWT adalah Tuhan Yang Maha Baik lagi Maha Mulia kepada segala makhluk-Nya. Allah SWT telah menciptakan manusia dengan sebaik-baiknya (Q.S. at-Tin: 4). Allah SWT juga telah menyayangi manusia lebih dari ibu bapa mereka sendiri (Q.S. al-Isra’: 23). Allah SWT juga telah memberi manusia syariat untuk membimbing mereka dalam berbuat baik kepada semua makhluk dengan cara yang ikhlas, adil dan mulia (Q.S. an-Nahl: 90).

    Oleh itu, ihsan adalah satu tuntutan Islam yang perlu dipenuhi oleh setiap Muslim. Ihsan bukan sahaja melibatkan aspek-aspek moral seperti kasih sayang, empati dan bantuan tetapi juga melibatkan aspek-aspek kualiti seperti kesempurnaan, kecemerlangan dan pemberdayaan.

    Saudara-saudari sekalian,

    Malaysia Madani adalah satu visi yang mulia dan mencabar bagi kita semua. Ia memerlukan komitmen dan kerjasama dari semua pihak untuk merealisasikannya. Ia juga memerlukan kesedaran dan kefahaman dari semua pihak tentang maksud dan matlamatnya. Ia juga memerlukan transformasi dan pembaharuan dari semua pihak dalam pemikiran dan tindakan mereka.

    Kita sebagai umat Islam di Malaysia mempunyai peranan yang penting dalam menyokong dan menyumbang kepada visi ini. Kita perlu menunjukkan bahawa kita adalah umat yang cinta kepada Allah SWT, Rasul-Nya SAW, negara kita Malaysia dan seluruh manusia di dunia ini. Kita perlu menunjukkan bahawa kita adalah umat yang beriman, berilmu, beramal, berakhlak dan berdakwah. Kita perlu menunjukkan bahawa kita adalah umat yang mampu menjadi contoh dan teladan bagi umat-umat lain dalam membina tamadun madani.

    Semoga Allah SWT memberkati usaha-usaha kita dalam mencapai visi Malaysia Madani ini. Semoga Allah SWT menjadikan Malaysia sebagai negara yang beriman, beradab dan bermaruah di dunia ini. Semoga Allah SWT menjadikan kita sebagai hamba-hamba-Nya yang soleh