Selasa, 23 November 2010

JURNAL MINGGUAN (MINGGU 3)

JURNAL MINGGUAN
MINGGU KETIGA
(2 FEBRUARI 2009 – 6 REBRUARI 2009)

PENDAHULUAN

  1. LAWATAN MENGEJUT PENGARAH PELAJARAN SELANGOR.
Antara perkara yang paling mengejutkan pada minggu ini ialah lawatan mengejut Pengarah Pelajaran Selangor ke Sekolah Kebangsaan Subang. Beliau amat tidak berpuas hati dengan beberapa perkara antaranya ialah: guru mengajar sambil duduk, guru tidak menyiapkan rancangan mengajar harian, guru memakai selipar (sandal) ketika bertugas, guru memeriksa buku pelajar semasa P & P dan buku kedatangan pelawat yang tidak diselenggara dengan baik. Akibatnya, beliau guru besar terpaksa  datang menemuinya pada minggu depan untuk menjelaskan perkara-perkara yang berbangkit.
  1. GURU BESAR TERTEKAN
Pada keesokkan pagi, guru besar membuat tindakan luar jangka dengan memanggil kesemua guru berkumpul di dewan terbuka. Beliau membuat pemeriksaan mengejut terhadap rancangan pengajaran harian dan beberapa perkara lain yang dibangkitkan oleh pengarah. Beberapa orang guru ditegur secara terbuka oleh guru besar. Guru besar mengarahkan guru-guru terbabit mengemukakan surat tunjuk sebab untuk dipanjangkan kepada pengarah.

1. Masalah
Di  kelas yang saya mengajar terdapat segelintir murid yang tidak menyiapkan lembaran kerja yang diberikan.

2. Analisis
Masalah ini timbul kemungkinan murid-murid tidak mencukupi masa untuk menyiapkan tugasan kerja yang diberikan. Hal ini kerana setiap hari setelah habis waktu sekolah murid-murid akan pergi ke kelas fardhu ain di sekolah agama yang berdekatan. Atau kemungkinan juga murid-murid tidak mendapat konsep yang betul yang telah saya ajarkan  semasa dalam sesi pembelajaran di dalam bilik darjah. Kemungkinan juga murid tidak menyiapkan kerja sekolah yang saya berikan lantaran kerana sikap malas murid itu sendiri untuk menyiapkan lembaran kerja yang saya berikan untuk disiapkan pada masa telah ditetapkan. Saya juga mungkin tidak bertegas dengan murid-murid yang kerap kali melakukan kesalahan ini dengan tidak mengambil tindakan susulan ke atas murid-murid yang tidak menghantar lembaran kerja yang telah diberikan kepada mereka.

3. Cadangan untuk memperbaiki
Terdapat beberapa cadangan boleh dilaksanakan untuk memperbaiki masalah yang wujud iaitu:-
(a)  Saya akan memeriksa setiap hari lembaran kerja yang telah diberikan kepada murid-murid.
(b)  Saya juga akan mengenakan denda kepada pelajar yang gagal menyiapkannya.
(c)  Saya juga akan lebih tegas dengan murid-murid sepanjang proses p & p berjalan.
(d)  Saya juga akan bertanyakan kepada murid-murid masalah-masalah yang dihadapi dalam menyiapkan lembaran kerja yang diberikan.

4. Tempoh masa
Saya akan cuba menyelesaikan masalah ini sekiranya masih lagi ada murid yang gagal menyiapkan lembaran kerja yang diberikan.


5. Penilaian kejayaan
Didapati beberapa hari ini gejala-gejala ini semakin berkurangan apabila cadangan ini dikuatkuasakan.

6. Tindakan susulan
Saya akan cuba mengatasi segala masalah saya dengan bersungguh-sungguh. Diharapkan segala usaha saya akan terus menampakkan hasil sepanjang saya  mendidik murid-murid di sekolah.

JURNAL MINGGUAN (MINGGU 2)

JURNAL MINGGUAN
MINGGU KEDUA
(26 JANUARI 2009 – 30 JANUARI 2009)

PENDAHULUAN
Perkara penting yang berlaku pada minggu ini ialah lawatan mengejut oleh Ketua Unit Pendidikan Islam dan Moral Daerah Petaling Perdana. Beliau berjumpa dengan guru besar dan memeriksa beberapa kelas yang terletak berhampiran dengan pejabat. Beberapa orang guru ditegur kerana tidak menyiapkan rancangan pengajaran harian mereka. Alhamdulillah, selepas kedatangan pegawai daripada PPD Daerah Petaling terbabit, beliau mengarahkan pihak sekolah supaya memperuntukkan masa mengajar 25 waktu seminggu kepada guru-guru j-QAF yang masih dalam kursus. Saya merasa sedikit lapang. Saya sudah mempunyai kelapangan untuk merancang dan menyediakan bahan bantu mengajar serta menguruskan hal-hal praktikum.

1. Masalah
Masalah kali ini adalah berkisar kepada disiplin bilik darjah  di mana murid-murid selalu membuat bising ketika saya sedang melaksanakan sesi p & p di dalam bilik darjah.

2. Analisis
Masalah ini timbul kerana murid tidak mendengar arahan guru semasa berlangsungnya proses p & p di dalam bilk darjah. Selain itu, masalah ini mungkin juga berpunca dari  p & p  yang saya rancangkan di dalam bilik darjah tidak sesuai dengan minat murid menyebabkan mereka tidak menumpukan perhatian kepada pengajaran saya di dalam kelas. Selain itu faktor persekitaran kelas juga mungkin memainkan peranan dalam mempengaruhi murid-murid seperti keadaan murid yang terlalu ramai di dalam sesebuah bilik darjah menyebabkan murid bertambah bising kerana meraka tidak selesa dengan keadaan kelas yang menjadi sempit dan menggangu proses pembelajaran mereka.

3. Cadangan untuk memperbaiki
Terdapat beberapa cadangan boleh dilaksanakan untuk memperbaiki masalah yang wujud iaitu:
(a)   Strategi p & p akan saya rangka sejajar dengan minat dan kebolehan murid di dalam sesebuah bilik darjah.
(b)   Saya juga akan lebih tegas dengan murid-murid semasa proses p & p berjalan.
(c)   Saya juga akan merangka aktiviti pengajaran harian yang lebih menarik agar dapat menarik minat murid-murid  belajar dan terus seronok mengikuti sesi p & p sehingga ke akhir pembelajaran.
(d)   Saya juga akan mmeberikan lembaran kerja yang sesuai dengan tahap kebolehan setiap murid agar mereka tidak membuat bising ketika di dalam bilik darjah.

4. Tempoh masa
Saya akan berusaha mengatasi masalah ini secepat yang mungkin. Hal ini penting kerana ia akan menentukan kelancaran proses P & P saya pada minggu-minggu yang seterusnya.

5. Penilaian kejayaan
Saya telah berjaya mengawal tingkah laku murid-murid di dalam bilik darjah dan juga melaksanakan aktiviti p & p dengan lebih menarik minat murid-murid  dari sebelumnya.

6. Tindakan susulan
Saya akan cuba mengatasi segala masalah saya dengan bersungguh-sungguh. Di mana saya akan cuba mencari maklumat-maklumat untuk mendapatkan ide yang menarik dalam merancang aktiviti di dalam bilik darjah agar pengajaran saya akan jadi lebih menarik lagi. Di harapkan saya akan berjaya mengatasi masalah ini.

JURNAL MINGGUAN (MINGGU 1)

JURNAL MINGGUAN
MINGGU PERTAMA
(19 JANUARI 2009 – 23 JANUARI 2009)

PENDAHULUAN
Banyak kerja-kerja pengurusan yang terpaksa diselesaikan.
-          Kerja bertimbun. Antara kerja yang perlu saya selesaikan ialah merancang web master sekolah, membuat dan menyemak soalan ujian diagnostik Jawi, terlibat sebagai AJK kantin sekolah, membuat rancangan tahunan pendidikan Islam tahun satu, merancang dan menyediakan kelengakapan praktikum, merancang dan menyediakan pengajaran dan pembelajaran sekolah.
-          Fikiran saya menjadi buntu. Kerja yang mana satu harus diselesaikan. Keadaan ini membuatkan fikiran saya kusut dan saya berada dalam keadaan tertekan.
Menguruskan hiasan di bilik j-QAF
-          Alhamdulillah, kami diperuntukkan sebuah bilik untuk kelas pemulihan jawi. Bilik ini terletak di bangunan lama bahagian belakang sekolah. Bilik ini perlu dihiaskan dengan cantik dan ceria. Perlu ada sedikit pelaburan kewangan daripada semua guru j-QAF demi memastikan bilik ini ceria dan menarik. Kami bersetuju mengumpul duit untuk menghias bilik ini. Walaubagaimanapun masalah kewangan membantutkan usaha kami.
Masalah peribadi saya sedikit sebanyak mengganggu kosentrasi pengajaran antara masalah-masalah saya ialah:
-          Kewangan. Kedudukan kewangan saya sedikit terdesak kerana isteri baharu sahaja melapor diri di Sekolah Kebangsaan Lembah Keramat, Gombak, Selangor. Biasanya, bagi guru baru tempoh pelunasan gaji adalah tiga bulan dan keadaan ini amat menghimpit saya.
-          Masa. Masa saya banyak dihabiskan atas jalan raya. Ini kerana saya terpaksa mengambil isteri yang pulang sekolah pada pukul 6.30 petang. Saya turun rumah pada pukul 6.00 petang dan biasanya akan pulang pada pukul 8.00 malam.  
-          Kepenatan. Keadaaan ini amat memenatkan saya. Pengajaran dan pembelajaran tetap kena rancang. 
Jalan penyelesaian:
-          Saya perlu membuat jadual kerja yang terancang dan tersusun.
-          Saya akan curi masa untuk tidur sekejap untuk merehatkan badan. Saya juga akan bangun malam untuk menyiapkan kerja-kerja sekolah.

Masalah pengajaran dan pembelajaran:
-          Jadual yang padat
Pada awal tahun, saya diberikan jadual oleh pihak pentadbiran sekolah. Masa yang diperuntukkan amat banyak iaitu 31 waktu seminggu. Keadaan ini tidak sesuai kerana saya sekarang sedang menjalani praktikum. Waktu praktikum hanyalah 12 jam seminggu. Untuk itu, saya mesti menyediakan dua buku rekod pengajaran. Satu untuk pihak sekolah dan satu lagi untuk memenuhi penyeliaan praktikum. Kerja pun jadi berganda. Pada waktu-waktu begini, masa amat bernilai bagi saya. Saya jadi berkira tentang masa. Saya rasa begitu sibuk sekali. Alhamdulillah, selepas kedatangan pegawai daripada PPD Daerah Petaling, beliau mengarahkan pihak sekolah supaya memperuntukkan masa mengajar 25 waktu seminggu kepada guru-guru j-QAF yang masih dalam kursus. Saya merasa sedikit lapang. Saya sudah mempunyai kelapangan untuk merancang dan menyediakan bahan bantu mengajar serta menguruskan hal-hal praktikum. 
-          P & P terganggu dengan urusan sekolah. Saya selalu dijemput untuk membaca doa dalam sesuatu majlis. P& P saya terganggu sering kerana urusan tersebut. Saya membuat aduan kepada guru pembimbing mengenai masalah ini. Guru pembimbing akan cuba menanganinya.
-          Masa P & P yang tidak praktikal. Masa selepas rehat dan masa sebelum pulang. Pada waktu ini, masa P & P sering keciciran. Masa sebenar P & P hanyalah 15 minit untuk satu waktu. Ini kerana masa selepas rehat telah dicuri oleh perhimpunan di dewan terbuka dan perjalanan masuk murid-murid ke kelas masing-masing. Masa sebelum balik sekolah pula terhakis oleh keadaan murid yang sudah tidak sabar untuk pulang. Semangat belajar mereka juga kurang dan guru terpaksa banyak menggunakan masa untuk mengawal tingkah laku mereka.
-          Pelajar selalu bertukar kelas. Ujian KIA 2M akan menentukan kedudukan pelajar di sesebuah kelas. Selepas ujian dijalankan, mereka akan diasingkan kelas mengikut pencapaian masing-masing. Keadaan ini menyulitkan saya kerana terpaksa membentuk kumpulan murid yang baharu dan mengubah data-data murid yang telah disediakan.

1. Masalah
Pada minggu kedua ini barulah bermulanya proses pengajaran dan pembelajaran saya di dalam bilik darjah. Pada minggu inI masalah utama saya ialah kegagalan saya dalam mengawal tingkah laku muird-murid di dalam kelas apabila sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung.

2. Analisis
Masalah ini timbul kerana saya tidak tidak begitu tegas dengan kelakuan murid dan juga mungkin kerana keterbatasan suara yang perlahan menyebabkan arahan yang diberikan semasa di dalam kelas tidak didengari oleh murid-murid.  Oleh itu, murid-murid mengambil kesempatan dengan kelemahan dan keramahan saya semasa di dalam bilik darjah.

3. Cadangan untuk memperbaiki
Terdapat beberapa cadangan boleh dilaksanakan untuk memperbaiki masalah yang wujud iaitu:-
(a)  Saya patut lebih tegas dengan murid-murid dan tidak memberi muka kepada murid-murid agar mereka dapat menghormati saya sebagai guru mereka agar tidak melebihi batas hubungan antara guru dan murid.
(b)  Saya patut membuat persediaan yang sewajarnya dari segi mental dan fizikal dengan banyak membaca buku yang berkaitan dengan cara-cara mengawal murid-murid yang bertingkah laku tidak terkawal di dalam bilik darjah.
(c)  Saya akan dapatkan bimbingan dan nasihat daripada guru pembimbing dan juga pensyarah pembimbing dan juga dari rakan-rakan yang lain tentang cara-cara mengawal keadaan tingkah laku murid di dalam bilik darjah agar proses P & P dapat berjalan dengan lancar.
(d)  Saya juga akan menggunakan kaedah denda psikologi kepada murid-murid semasa mengawal keadaan kelas yang tidak terkawal.
(e)  Keyakinan diri juga amat penting agar saya dapat menjadi seorang guru yang lebih tegas dengan murid-murid.

4. Tempoh masa
Saya akan berusaha mengatasi masalah ini secepat yang mungkin. Hal ini penting kerana ia akan menentukan kelancaran proses P & P pada minggu-minggu yang seterusnya.

5. Penilaian kejayaan
Saya telah berjaya mengubah sedikit kawalan kelas saya dengan menguatkan disiplin murid dan juga lebih bertegas dengan murid-murid yang bertingkah laku yang agresif.

6. Tindakan susulan
Setiap hari saya cuba menjadikan diri saya untuk menjadi guru yang terbaik dalam mendidik anak-anak bangsa. Bagi saya pengajaran yang berjaya adalah bermula dari kawalan kelas yang baik. Di harapkan saya akan berjaya mengatasi masalah ini.