Jumaat, 31 Mac 2023

5 TEMPAT PERCUTIAN MENARIK DI KELANTAN

 Kelantan adalah negeri yang kaya dengan budaya, sejarah dan keindahan alam. Terdapat banyak tempat percutian menarik di Kelantan yang boleh anda lawati. Berikut adalah lima tempat percutian menarik di Kelantan yang saya senaraikan:

  1. Pasar Siti Khadijah - Pasar ini adalah syurga membeli-belah untuk wanita yang mencari pakaian, kain, barang kraftangan, makanan tradisional dan banyak lagi. Pasar ini juga unik kerana kebanyakan peniaga di sini adalah wanita1.
  2. Taman Negara Kuala Koh - Taman Negara ini adalah yang terbesar di Malaysia dan meliputi tiga negeri iaitu Kelantan, Pahang dan Terengganu. Anda boleh menikmati kepelbagaian flora dan fauna di sini, termasuk melihat hidupan liar seperti gajah, harimau dan tapir1.
  3. Min House Camp - Tempat ini menawarkan pengalaman bermalam di tengah-tengah alam semula jadi yang damai dan segar. Anda boleh menyertai aktiviti-aktiviti seperti memancing, menoreh getah, memetik buah-buahan dan melihat burung-burung eksotik1.
  4. Pasar Terapung Pulau Suri - Pasar ini adalah salah satu tarikan baru di Kelantan yang membolehkan anda membeli-belah sambil dikelilingi oleh perairan. Anda boleh mencuba pelbagai juadah tradisional yang diniagakan di atas sampan dan bot1.
  5. Sudara Beach Resort - Resort ini terletak di Pantai Tok Bali yang terkenal dengan pasir putih dan air laut yang biru. Anda boleh bersantai di tepi pantai atau menyertai aktiviti-aktiviti riadah seperti berbasikal, bermain bola tampar atau berkayak2.

Pasar Siti Khadijah


Pasar Siti Khadijah adalah pasar basah dan kering yang terletak di bandar Kota Bharu, Kelantan. Pasar ini dinamakan sempena Khadija bint Khuwaylid, isteri Nabi Muhammad s.a.w. yang merupakan seorang peniaga pada zaman itu. Oleh itu, pasar ini juga didominasi oleh peniaga-peniaga wanita1.

Pasar ini dibuka pada tahun 1985 dengan nama Pasar Besar Buluh Kubu dan dirasmikan oleh Sultan Ismail Petra. Batu asas bangunan ini diletakkan oleh Tengku Razaleigh Hamzah. Pasar ini kemudian dinamakan semula oleh Menteri Besar Kelantan Nik Abdul Aziz Nik Mat pada tahun 1997. Pasar ini terdiri daripada empat tingkat12.

Anda boleh menemui pelbagai barangan menarik untuk dibeli di pasar ini, seperti pakaian, kain, barang kraftangan, makanan tradisional dan banyak lagi. Antara makanan tradisional yang terkenal di sini adalah akok, nasi tumpang, etok salai, nasi kerabu dan aneka kuih-muih34Anda juga boleh melihat pelbagai jenis buah-buahan, sayur-sayuran, ikan-ikan dan telur penyu yang dijual di pasar ini4.

Pasar Siti Khadijah adalah salah satu tarikan utama di Kelantan kerana ia menunjukkan kebudayaan dan kehidupan masyarakat setempat. Anda boleh merasai suasana jual beli yang meriah dan mendengar dialek Kelantan yang unik di sini. Anda juga boleh melihat seni bina bangunan pasar ini yang mempunyai reka bentuk berbentuk oktagon dan berwarna-warni14.

Pasar Siti Khadijah adalah tempat yang wajib anda lawati jika anda ke Kelantan. Anda pasti akan terpesona dengan kepelbagaian barangan dan makanan yang ada di sini. Anda juga boleh mengambil gambar-gambar menarik sebagai kenangan anda di pasar ini4.


Taman Negara Kuala Koh


Taman Negara Kuala Koh adalah salah satu pintu masuk rasmi ke Taman Negara Malaysia yang terletak di negeri Kelantan. Taman Negara ini meliputi tiga negeri iaitu Kelantan, Pahang dan Terengganu dengan keluasan 4343 km persegi1Taman Negara Kuala Koh berada di hujung ladang kelapa sawit Kuala Koh dan bertentangan dengan Sungai Lebir dan Sungai Koh21.

Taman Negara Kuala Koh adalah tempat yang sesuai untuk anda menikmati keindahan alam semula jadi yang masih belum tercemar. Anda boleh melihat pelbagai jenis flora dan fauna di sini, termasuk hidupan liar seperti gajah, harimau, tapir, beruang madu, kancil, burung-burung dan banyak lagi2Anda juga boleh melawat kampung Orang Asli Batek yang tinggal di dalam hutan dan belajar tentang budaya dan kemahiran hidup mereka2.

Terdapat beberapa aktiviti menarik yang boleh anda lakukan di Taman Negara Kuala Koh, seperti:

Taman Negara Kuala Koh adalah tempat yang wajib anda lawati jika anda ingin merasai pengalaman berada di tengah-tengah hutan hujan tropika yang tertua di dunia. Anda pasti akan terpesona dengan kepelbagaian makhluk hidup dan keajaiban alam yang ada di sini2.


Min House Camp


Min House Camp adalah tempat penginapan yang terletak di Kampung Pulau Kubang Kerian, Kota Bharu, Kelantan. Tempat ini menawarkan suasana yang tenang dan selesa dengan akses WiFi percuma dan tempat letak kenderaan percuma1Tempat ini juga merupakan ladang lebah tanpa sengat yang menghasilkan madu berkualiti tinggi2.

Min House Camp menawarkan bilik-bilik dan pondok-pondok yang berhawa dingin dan mempunyai bilik mandi dalam dan dapur kecil. Bilik-bilik dan pondok-pondok ini dibina mengelilingi flora dan fauna tempatan dengan banyak tempat teduh untuk berehat dan bersantai1Anda boleh menikmati pemandangan taman dan sungai dari bilik-bilik dan pondok-pondok ini1.

Di Min House Camp, anda boleh menyertai pelbagai aktiviti menarik yang disediakan, seperti:

Min House Camp adalah tempat yang sesuai untuk anda jika anda ingin merasai pengalaman berada di tengah-tengah alam semula jadi yang damai dan segar. Anda pasti akan terpesona dengan keindahan taman dan sungai yang ada di sini. Anda juga boleh belajar tentang lebah tanpa sengat dan madu mereka dari tuan rumah yang mesra dan peramah2.


Pasar Terapung Pulau Suri


Pasar Terapung Pulau Suri adalah sebuah pasar yang terletak di Pulau Suri, sebuah pulau kecil di daerah Tumpat, Kelantan. Pasar ini merupakan pasar terapung pertama di Malaysia yang menawarkan pelbagai jenis barangan dan makanan tradisional yang diniagakan di atas sampan dan bot12.

Pasar Terapung Pulau Suri dibuka pada tahun 2016 dengan tujuan untuk meningkatkan pendapatan penduduk pulau yang terjejas akibat banjir besar pada tahun 2014. Pasar ini juga bertujuan untuk menarik pelancong ke Kelantan dan menunjukkan keunikan budaya dan kehidupan masyarakat setempat34.

Pasar Terapung Pulau Suri beroperasi setiap hari Sabtu dari jam 8 pagi hingga jam 2 petang. Anda boleh sampai ke sini dengan menaiki sampan yang dilengkapi dengan enjin dari Pengkalan Datu, Tumpat. Perjalanan mengambil masa kira-kira 10 minit12.

Di Pasar Terapung Pulau Suri, anda boleh menemui pelbagai jenis barangan dan makanan yang menarik, seperti:

Pasar Terapung Pulau Suri adalah tempat yang wajib anda lawati jika anda ke Kelantan. Anda boleh merasai suasana jual beli yang meriah dan mendengar dialek Kelantan yang unik di sini. Anda juga boleh mengambil gambar-gambar menarik sebagai kenangan anda di pasar ini14.


Sudara Beach Resort


Sudara Beach Resort adalah sebuah hotel pantai yang terletak di Pantai Irama, Bachok, Kelantan. Hotel ini menawarkan suasana yang damai dan selesa dengan pemandangan laut yang indah. Hotel ini juga menyediakan kemudahan seperti kolam renang luaran, spa, restoran dan kafe12.

Sudara Beach Resort menawarkan bilik-bilik dan suite yang berhawa dingin dan mempunyai bilik mandi dalam dan TV. Bilik-bilik dan suite ini dibina mengelilingi taman yang rimbun dengan banyak tempat teduh untuk berehat dan bersantai1Anda boleh menikmati pemandangan kolam renang atau laut dari bilik-bilik dan suite ini1.

Di Sudara Beach Resort, anda boleh menyertai pelbagai aktiviti menarik yang disediakan, seperti:

Sudara Beach Resort adalah tempat yang sesuai untuk anda jika anda ingin merasai pengalaman bercuti di tepi pantai yang tenang dan selesa. Anda pasti akan terpesona dengan keindahan Pantai Irama yang merupakan salah satu pantai tercantik di Malaysia34.


0 ulasan:

Catat Ulasan