Rabu, 17 November 2010

ASSIGNMENT UNTUK MINGGU ROS (AKTIVITI 2)

Aktiviti 2

Lukiskan pelan dua buah bilik darjah yang anda lawati semasa orientasi ini.Bagi setiap kelas jawab soalan-soalan berikut :-


Pelan kelas pertama ( Darjah Satu Taufik )




















Pelan kelas kedua    ( Darjah Satu Hidayah )


Jawapan untuk soalan aktiviti 2


Soalan satu : 

Nyatakan bagaimana alat hasil pengajaran dan pembelajaran di letakkan dikelas dan bagaimanana ianya digunakan?

Kelas          :    Ianya di letakkan di bahagian belakang kelas dan di tampal di ruang Taufik                    khusus untuk setiap mata pelajaran yang di ajar.


Kelas          :     Barang barang juga di letakkan di belakang kelas dan di tampal di ruang
Hidayah            yang khusus untuk setiap mata pelajaran.


Soalan dua :  

Apakah bahan yang boleh digunakan oleh murid apabila di perlukan?

Kelas          :    Bahan-bahan yang boleh di gunakan oleh murid-murid ialah bahan
Taufik               bacaan seperti buku Iqra’ yang di simpan di bahagian belakang kelas.

Kelas          :    Bahan-bahan yang boleh digunakan oleh murid ialah bahan
Hidayat            bacaan seperti buku Iqra’ yang di simpan di bahagian belakang kelas.


Soalan tiga :  

Sejauh manakah pergerakkan murid di benarkan?

Kelas          :    Murid-murid dibenarkan bergerak secara individu untuk keluar kelas sama Taufik                      ada untuk ke tandas ataupun untuk lain-lain hal.Ini kerana mereka di
wajibkan memakai kad keluar masuk kelas.Manakala hal hal yang
berkaitan dengan waktu pengajaran dan pembelajaran,mereka di minta untuk bergerak secara berkumpulan,mengikut kumpulan yang telah di susun atur.

Kelas          :    Murid murid di benarkan keluar dari kelas untuk ke tandas ataupun untuk Hidayah         lain lain hal secara individu.Manakala,sewaktu waktu pengajaran dan
pembelajaran,mereka di benarkan untuk bergerak menulis di papan hitam
secara individu ataupun berkembar bersama rakan semeja yang telah di
susun atur.



Soalan empat :          

Kenal pasti caramana murid di letakkan di dalam kumpulan.

Kelas        :      Murid-murid di letakkan secara berkumpulan (berkembar enam )mengikut
Taufik               tahap kepintaran mereka yang di uji melalui satu ujian peperiksaan.Murid
murid yang kurang cerdik di letakkan di dalam kumpulan yang berada di
hadapan dan seterusnya di ikuti oleh kumpulan yang lebih pandai.

Kelas        :      Murid-murid di letakkan secara berkembar dan susun atur mereka Hidayah       berdasarkan kepada tahap kepintaran mereka di dalam menjawab
peperiksaan yang d adakan.Seperti Kelas Taufik juga,pelajar yang kurang
cerdik di letakkan di bahagian hadapan dan seterusnya di ikuti oleh
mereka yang lebih pandai.


Soalan Kelima :

Apakah perbezaan yang terdapat pada kedua dua kelas tersebut.

Perbezaan yang terdapat untuk dua kelas tersebut boleh di rumuskan kepada beberapa perkara seperti di bawah ini.

1) Nama kelas  :          

Nama kelas pertama di kenali sebagai kelas Taufik,manakala kelas kedua di kenali sebagai kelas Hidayah.

2) Bilangan murid dari segi jantina :       

Bilangan murid lelaki di kelas Taufik adalah seramai 20 orang dan perempuan seramai 10 orang ,manakala  bilangan murid lelaki di kelas Hidayah seramai 16 orang dan bilangan murid perempuan seramai 14 orang..

3) Susun atur meja

Kelas Taufik di susun atur secara berkembar enam di dalam satu kumpulan besar.Manakala Kelas Hidayah di susun secara berkembar dua,tidak berdasarkan kumpulan.

4 ) Keaktifan murid

Murid di kelas Hidayah lebih berminat untuk belajar berbanding dengan kelas Taufik.Manakala Kelas Taufik lebih gemar berinteraksi sesama sendiri.


Soalan ke enam :

Apakah yang membuatkan ianya berbeza.

Faktor-faktor yang membuatkan ianya berbeza mungkin dapat di rumuskan melalui beberapa aspek.Diantaranya sebagaimana berikut :

1)           Faktor perbezaan nama adalah kerana perbezaan kepintaran murid murid di dalam kelas.Pelajar di kelas Hidayah di dapati lebih pintar berbanding dengan pelajar di kelas Taufik.
2)           Susun atur meja dan kerusi di kedua dua kelas tersebut berbeza kerana tahap kepintaran pelajar juga berbeza.Pelajar di kelas Taufik di letakkan secara berkumpulan supaya senang dikawal dan senag di beri penumpuan semama mereka berada di waktu pembelajaran.Manakala kelas Hidayah di letakkan secara berkembar kerana ,kebolehan mereka di katakan setara diantara satu sama lain.Kebolehan yang setara memudahkan guru untuk mengajar.
3)            

0 ulasan:

Catat Ulasan