AKTIVITI 4 ( Berkaitan dengan aktiviti 5):
Pengurusan Bilik Darjah
Pengajaran yang dibuat pemerhatian: 2 Hidayah ( B.Inggeris / B.Arab )
Umur murid: 8 tahun
1) Bagaimanakah murid memberi tumpuan?
· Murid pintar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap apa yang di ajar.
· Murid memfokuskan perhatian kepada alat bantuan mengajar.
· Murid yang lemah tidak berminat .
2) Bagaimanakah penglibatan murid dalam perbincangan?
· Setiap soalan yang ditanya guru dijawab dengan baik.
· Murid-murid aktif menjawab soalan.
· Murid bertanya guru perkara yang tidak difahami.
3) Bagaimanakah guru memberikan penekanan dalam pengajaran?
· Guru meminta murid memberi tumpuan kepada apa yang diajar.
· Penerangan berkaitan topik dijelaskan sehingga pelajar faham.
· Guru mengulang-mengulang apa yang di rasakan penting.
4) Adakah sesuatu arahan itu diberi dengan jelas? Terangkan.
· Bentuk arahan yang diberi adalah jelas kerana menggunakan bahasa yang mudah dan ringkasز
· Arahan yang diberi oleh guru jelas,ini kerana murid-murid dapat memahami arahan dan melaksanakannya dengan baik.
· Arahan yang di berikan adalah jelas dan tidak bertindih.Ini untuk memudahkan murid-murid menyelesaikan gerak kerja yag di berikan.
5) Bagaimanakah arahan diberikan kepada murid supaya menjalankan tugas dengan efektif?
· Arahan yang diberikan oleh guru ringkas tetapi disertai dengan kata-kata motivasi.
· Guru menggunakan bahasa yang mudah difahami oleh murid
· Guru mengulangi arahan yang diberi sehingga pelajar faham.
6) Bagaimanakah cara guru mengendalikan masalah disiplin dan keadaan semasa murid telah siap tugasan / tidak ada tugasan?
· Sentiasa beri nasihat atau teguran yang berguna dan bertegas apabila perlu.
· Meminta murid jangan bercakap dan menumpukan perhatian semasa sesi pembelajaran berlangsung.
· Meminta murid mengangkat tangan dan berdiri apabila hendak menjawab soalan yang diberi oleh guru.
· Memberikan motivasi kepada murid supaya belajar bersungguh-sungguh.
7) Bagaimanakah guru menguruskan murid dari satu aktiviti kepada aktiviti yang lain?
· Sebelum berpindah ke aktiviti lain, guru pastikan murid betul-betul faham apa yang diajar
· Guru menegaskan bahawa dia akan beralih kepada aktiviti lain.
· Guru memberi ruang kepada murid untuk menyedari perubahan dari satu aktiviti kepada aktiviti lain..
8) Bagaimanakah guru menyediakan murid supaya menyiapkan tugasan yang diberi?
· Sebelum memberi tugasan,guru pastikan murid benar-benar faham apa yang dipelajari.
· Guru membekalkan lembaran kerja kepada murid bersama contoh jawapan.
· Guru memberikan galakan dan motivasi supaya murid menyiapkan tugasan yang diberi.
9) Bagaimanakah guru menamatkan pengajarannya?
· Guru mengulangi apa yang di ajar dalam bentuk rumusan.
· Guru memberikan sedikit komentar atau refleksi tentang apa yang telah dipelajari supaya dapat di gunakan di dalam kehidupan seharian
· Membaca doa.
0 ulasan:
Catat Ulasan