AKTIVITI 6
Hasil daripada pemerhatian anda ,terangkan dengan ringkas apakah kekuatan dan kelemahan, persamaan dan kelainan yang terdapat dalam dua situasi tersebut.Nyatakan apa yang anda pelajari daripadanya.
(tak siap lagi)
KEMUDAHAN FIZIKAL DAN PERALATAN
Bil. | Bentuk kemudahan/alatan | Ada/Tiada | Cadangan |
1 | Makmal Teknologi Maklumat dan Komputer (ICT) | | · Semua pelajar perlu diberi peluang untuk menggunakannya. · Lebih banyak komputer dengan perisian terkini perlu dibekalkan ke sekolah. · Penyelenggaraan terhadap komputer yang telah ada di sekolah adalah amat di perlukan. · Kelajuan internet perlu di perbaiki dari semasa ke semasa. |
2 | Perpustakaan | | · Aktiviti-aktiviti yang menarik perlu diadakan untuk menggalakkan murid ke perpustakaan. · Keceriaan perpustakaan perlu di fikirkan semula. · Buku-buku rujukan yang berkaitan dengan pelajaran perlu di tambah. |
3 | Bilik j-QAF | | · Perlu kepada Skrin pemancar LCD untuk kegunaan P& P · Perlu kepada komputer ataupun laptop khusus untuk j-QAF · Perlu kepada alat bantuan mengajar B.Arab sama ada berbentuk perisian komputer ataupun kad-kad imbasan · Perlu kepada ABM untuk pengajaran Al-Quran terutamanya iqra’ I ,buku Iqra’ yang ada tidak banyak membantu pelajar mengenal huruf. · Sistem fail j-QAF perlu dibaiki segera. · Bilik j-QAF perlu di cat semula untuk menambahkan keceriaan. · Susun atur perhiasan dan alat bantu mengajar perlu dibuat semula. |
4 | | | · Perlu kepada penjagaan yang lebih baik.Rumput perlu sentiasa di potong.Dahan pokok yang berjuntai ke kawasan · Tanah busut anai-anai perlu di ratakan segera. · Sebahagian pagar perlu di tinggikan agar bola tidak terkeluar dari kawasan sekolah. · Pagar yang roboh perlu di baiki segera untuk mengelakkan kejadian tidak di ingini seperti berlakunya pencerobohan ke kawasan sekolah. |
5 | Kedai Koperasi Sekolah | | · Pelajar ditahap dua (darjah enam) boleh di ambil sebagai pekerja untuk memberi pengalaman kepada mereka di dalam bidang pengurusan perniagan. · Harga di koperasi sekolah sepatutnya lebih murah berbanding dengan harga di pasaran luar. · Tidak hanya menjual barangan yang berkaitan dengan pelajar,tetapi juga dengan guru. · Perlu mempromosikan barang jualan supaya semua masyarakat sekolah tahu barang terbaru yang di jual. |
6 | Bilik Buku Teks | | · Perlu kepada penyelenggaraan. · Sistem rekod perlu disusun semula · Rak-rak buku perlu di susun mengikut tahun tertentu. |
7 | Bilik Kemahiran Hidup | | · Perbanyakkan aktiviti di bilik Kemahiran hidup. · Bilik kemahiran hidup perlu kepada penyelenggaraan untuk memulihkan keceriaan dan mengelakkan ianya kelihatan seperti stor. · Peralatan yang telah rosak dan berkarat perlu di ganti. |
8 | Bilik Pemulihan | | · Perlu kepada bilik yang lebih besar.Bilik yang ada sekarang berkongsi dengan bilik j-QAF. · Perlu kepada Skrin pemancar LCD untuk kegunaan P& P · Perlu kepada komputer ataupun laptop khusus untuk bilik pemulihan · Perlu kepada alat bantuan mengajar sama ada berbentuk perisian komputer ataupun kad-kad imbasan · Bilik j-QAF perlu di cat semula untuk menambahkan keceriaan. · Susun atur perhiasan dan alat bantu mengajar perlu dibuat semula. |
9 | Dewan serbaguna | | · Kedudukan pemancar LCD perlu di ubah.Cahaya matahari yang kuat menyebabkan apa yang di pancar tidak jelas. · Perhiasan keceriaan perlu di tambah. · Dewan perlu di cat semula · Perlu ada sistem audio yang kekal untuk Dewan Serbaguna. |
11 | Bilik Muzik | | · Perlu kepada peralatan yang lebih banyak. · Perlu kepada rak atau almari untuk menyimpan peralatan kecil dan fail yang berkaitan dengan muzik. · Perlu ada sistem audio yang kekal untuk bilik Muzik |
14 | Bilik sakit | Tiada | · Perlu di wujudkan kerana pelajar yang sakit hanya berada di bilik guru. · Peti kecemasan perlu di wujudkan. · Ubatan ringkas seperti minyak angin,antiseptip,dettol perlu di bekalkan. |
15 | Surau | Ada | · Perlu kepada rak buku.Untuk di letakkan buku-buku Yasin dan buku-buku panduan solat. · Perlu di wujudkan perpustakaan kecil · Perlu kepada almari untuk di letakkan kain sembahyang,sejadah dan seumpamanya. |
16 | Stor Sukan | Ada | · Stor sukan perlu di buka pada hari Kokurikulum. · Wujudkan AJK Sukan sekolah. · Kunci Stor Sukan di pegang oleh AJK Sukan sekolah ataupun di tempat yang di khaskan. |
0 ulasan:
Catat Ulasan