Khamis, 25 November 2010

PENGURUSAN STRESS PDIG

ciri-ciri orang yang berjaya

  1. komited
  2. berkeyakinan
  3. bersikap positif
  4. suka membantu
  5. pendengar yang baik
  6. pandai berkomuniksi
  7. pembuat keputusan
  8. perancang yang baik
  9. berorientasikan keputusan
  10. bebas dari stress

apa itu stres

pengalaman atau situasi yang tidak selesa yang dirasai secara dalaman.
pengalaman yang dialami secara mental, fizikal, emosi dan spritual.
stres dimanifestasikan secara psikologi kognitif dan tingkah laku.

antony yeo (1993)
satu bentuk tekanan yang boleh membawa kesan kepada kehidupan seseorang secara positif atau negatif. stres dianggap positif sekiranya dilihat sebagai cabaran yang boleh meningkatkan potensi diri dan produktiviti.

Ringgo (1990)
penerangan mengenai definisi konsep yang digunakan adalah seperti berikut:
-          degupan jantung kencang, berpeluh dan tekanan darah meningkat.
-          fungsi daya juang yang menurun
-          perasaan takut, kemurungan dan kecewa
-          stimulus dalaman atau luaran membawa stres
-          stres yang merosakkan atau memberi kesan negatif
-          stres yang positif membawa kebaikan

punca-punca stres secara umum
sosial
pekerjaan
Persekitaran
perkahwinan
Perubahan dalam tanggung jawab kerja
kebisingan
perceraian
Kurang latihan
kesesakan
Kematian ahli keluarga
Hubungan lemah dengan bos dan rakan sekerja
Suhu terlalu panas atau sejuk
Pinjaman yang terlalu besar
Tindakan segera yang tidak munasabah
pencahayaan
Masalah anak, jiran dan mertua
Terbeban maklumat
pncemaran
Kesalahan undang-undang
Kurang meklumat
Cuaca / iklim
Perubahan rakan
Kurang ganjaran / gaji

Kurang sokongan sosial
diskriminasi

* sumber : Kimberly Robinson (1995) Stres Management Training
ciri-ciri tugas yang menyebabkan stres

-          beban tugas (tekanan masa, terlalu banyak kerja)
-          tugas kerja yang berbahaya
-          tanggung jawab pada kesihatan orang lain
-          keadaan tampat kerja yang tidak selesa
-          tugas kerja yang kompleks
-          konflik interpersonal
-          membuat keputusan
-          perubahan organisasi
-          kurang sokongan daripada ketua atau rakan sekerja
-          kurang kawalan mengenai situasi tugas
-          faktor peribadi
Punca stres
-          kerja banyak
-          kerja bertangguh
-          banyak perkara perlu perhatian
-          tidak cukup tidur
-          tidak cukup rehat
-          salah amalan pemakanan
-          komunikasi
-          pemikiran tak rasional
-          silang budaya
-          pencapaian rendah
-          takut gagal
-          keperluan hidup tinggi

Reaksi tingkah laku akibat daripada stres
-          menangis dan tidak dapat bercakap
-          cuba mengelak diri
-          mengundur, ponteng atau lambat menangani interaksi yang menyusahkan
-          gelisah, aktiviti berlebihan atau tidak dapat duduk diam
-          menyendiri (tidak mahu bergerak)
-          merokok, minum minuman keras atau mengambil ubat (dadah)
-          tidak sabar / bertindak ganas
-          cubaan bunuh diri
-          gangguan tidur
-          tiada selera makan
-          lambat buat kerja
-          tidak bertenaga

reaksi bersifat emosi
-          panik / risau
-          kemurungan
-          rasa bersalah
-          marah, kecewa atau perasaan negatif
-          takut
-          hilang keyakinan
-          rasa dipinggirkan oleh orang lain
-          perlukan teman
-          ingin bersendirian
-          rasa bosan
-          rasa tidak berguna
-          sedih

reaksi fizikal
-          tangan dan kaki kesejukan
-          kurang tenaga / lesu
-          tekanan darah tinggi
-          pengsan
-          sakit perut / sakit kerongkong
-          denyutan nadi atau jantung tidak seragam
-          nafas tidak seragam
-          berpeluh
-          cirit-birit
-          pening kepala
-          perubahan tingkah laku
-          tegang otot, sakit dan kejang otot
-          rasa terlalu penat (hilang tenaga)
-          allergi
-          sakit dada

-          tidak percaya atau menolak
-          binggung
-          hilang ingatan
-          kurang tumpuan
-          fikiran bercelaru
-          rasa penat berfikir
-          terlalu memikirkan kejadian yang telah berlaku
-          syak wasangka dan rasa dianiayai
-          susah buat keputusan

reaksi spritual
-          menyalahkan tuhan kerana berlaku sesuatu kejadian
-          marahkan tuhan
-          putus asa
-          persoalkan kepentingan untuk hidup atau berasa sangsi tentang kepercayaan terhadap agama

pemakanan
-          makanan yang banyak bahan penenang semulajadi seperti tenusu, salad dan coklat.
-          gula. kurangkan caffeine
-          pemanis tiruan (aspartune) penyumbang stres

tanda-tanda orang yang tiada tekanan
-          senyum selalu dan mudah ketawa
-          mudah berkomunikasi dengan orang lain
-          suka membantu dan menolong
-          berkeyakinan tinggi
-          kerjanya terurus dan mudah dilaksanakan
-          selalu berjaya
-          sentiasa ceria dan sihat
-          cepat berfikir
-          emosinya stabil

stres boleh timbul kepada setiap peringkat usia. pelbagai keadaan boleh menimbulkan stres kepada individu dan antara punca stres yang dialami oleh pelajar adalah seperti suasana keluarga dan alam persekolahan, masalah pergaulan, kekurangan pada diri serta tekanan menghadapi peperiksaan.
tanda-tanda stres:
  1. suka berseorangan
  2. termenung
  3. merayau-rayau
  4. tidak mesra
  5. wajah muram
  6. kurang berselera makan
  7. berkelakuan hyperaktif
  8. sering sakit kepala
  9. sakit perut
  10. tidak dapat tidur nyenyak

teknik pengurusan stres
-          pelan tindakan
-          cara hadapi stres ditempat kerja
  1. kaji semula situasi kerja
  1. audit kendiri (swot analisis)
  2. bentuk kemahiran yang diperlukan

  1. bentuk kemahiran pengurusan kendiri
  1. perancangan yang sistematik
  2. pengurusan masa
  3. kawal rentak (adakalanya laju dan ada kalanya perlahankan kegiatan)
  4. cari keseimbangan dalam hidup
  5. nilai dan muhasabah diri

  1. perkemaskan pengurusan emosi
  1. fahami situasi
  2. kenal pasti reaksi emosi terhadap tekanan
  3. bentuk kebolehan mengawal emosi
  4. pelepasan emosi yang sihat dan berkesan

  1. urus hubungan secara berkesan
  1. di rumah
  2. dalam masyarakat
  3. di tempat kerja
  1.  
-          kaedah kerja berkesan
-          tangani stres melalui terapi warna
-          tangani stres melalui pengurusan emosi
-          tangani stres melalui pendekatan agama islam

PENGENALAN
            Setiap daripada kita mempunyai tekanan kerja. Suasana tempat kerja yang selesa dan selamat meningkatkan kecekapan mutu kerja dan keseronokan bekerja. Suasana tempat kerja yang kurang memuaskan boleh mendatangkan tekanan mental.
            Sejak akhir-akhir ini, profesion perguruan menjadi antara kerjaya yang menyumbang kepada tekanan kerja. Ini kerana tugas guru sudah bertambah kerana dibebani dengan pelbagai kerja perkeranian. Selain itu, guru-guru juga berhadapan dengan sasaran-sasaran peperiksaan yang mesti dicapai oleh para pelajarnya. Ditambah pula dengan karenah pentadbiran yang seakan-akan cara tentera dan ibu bapa yang membawa peguam masing-masing menyebabkan ada di kalangan guru yang bertukar kepada kerjaya lain. Tugas utama guru adalah mengajar. Walau bagaimanapun, fokus ini semakin teralih gara-gara tekanan yang wujud daripada pelbagai punca dan sebab.
            Tekanan kerja yang sedikit adalah perlu untuk meningkatkan daya produktiviti. Jika tekanan di tempat kerja berlebihan, ia boleh memberi kesan negatif. Masalah peribadi dan keluarga akan merumitkan lagi kesihatan mental pekerja.
            Tekanan merupakan satu pengalaman yang lumrah dalam kehidupan manusia. Setiap manusia tidak dapat lari daripada tekanan yang boleh berpunca dariapada peristiwa-peristiwa dalam kehidupan baik dalam bentuk fizikal, sosial dan psikologikal. Kesan tekanan ke atas seseorang individu banyak bergantung kepada ciri-ciri dan sikap individu itu bagaimana untuk mengatasinya.

-          takrif dan makna

            Tekanan boleh didefnasikan satu keadaan atau situasi dalaman atau persekitaran yang memerlukan penyesuaian ke atas organisasi. Sebarang bentuk tekanan cenderung untuk membangkitkan usaha berlebihan dan penerimaan aktiviti yang baru. ( goldenson, 1970 ). Appley dan Trumbull mendefinasikan tekanan sebagai suatu yang mempengaruhi gerak balas fisiologi dan tingkah laku terhadap ransangan yang tidak disukai. Setiap organisasi tidak boleh lari daripada tekanan kerja. Tekanan kerja terbahagi kepada dua iaitu tekanan positif dan tekanan negatif. Kesan tekanan kerja akan bertindak sebagai satu dorongan untuk meransang pekerja supaya berprestasi baik ( jaafar muhamad, 1997 ).
            Sesuatu tekanan itu sekiranya dianggap positif maka ia akan menjadi positif kerana tekanan adalah sesuatu perkara yang tidak boleh dihalang atau dielakkan. Hanya kematian sahaja membolehkan seseorang bebas daripada tekanan ( sayle ( 1974).
            Setiap orang harus menghadapi tekanan perubahan dengan berlapang dada. Anggaplah sesuatu tugas yang diberi itu bukan satu tekanan, sebaliknya sebagai satu tanggungjawab dan amanah kepada diri yang memang hebat. Perasaan diri yang hebat akan membolehkan melaksanakan tugas dengan yakin dan seterusnya meminta keredhaan daripada Allah Taala.

PUNCA-PUNCA TEKANAN KERJA
           
            Dalam menjalankan tugas sebagai seorang guru, saya tidak dapat mengelak daripada menerima tekanan kerja. Tekanan kerja yang berterusan memberi kesan yang tidak baik kepada karier saya jika tidak diuruskan dengan baik. Tekanan boleh timbul kepada setiap peringkat usia. Pelbagai keadaan boleh menimbulkan tekanan kepada individu dan antara punca stres yang biasa dialami oleh pelajar adalah seperti suasana keluarga dan alam persekolahan, masalah pergaulan, kekurangan pada diri serta tekanan menghadapi peperiksaan.
Antara gejala yang dapat dilihat apabila seseorang itu mengalami tekanan adalah sebagaimana berikut.

1. Reaksi tingkah laku akibat daripada stres
-          menangis dan tidak dapat bercakap
-          cuba mengelak diri
-          mengundur, ponteng atau lambat menangani interaksi yang menyusahkan
-          gelisah, aktiviti berlebihan atau tidak dapat duduk diam
-          menyendiri (tidak mahu bergerak)
-          merokok, minum minuman keras atau mengambil ubat (dadah)
-          tidak sabar / bertindak ganas
-          cubaan bunuh diri
-          gangguan tidur
-          tiada selera makan
-          lambat buat kerja
-          tidak bertenaga

2. Reaksi bersifat emosi
-          panik / risau
-          kemurungan
-          rasa bersalah
-          marah, kecewa atau perasaan negatif
-          takut
-          hilang keyakinan
-          rasa dipinggirkan oleh orang lain
-          perlukan teman
-          ingin bersendirian
-          rasa bosan
-          rasa tidak berguna
-          sedih

3. Reaksi fizikal
-          tangan dan kaki kesejukan
-          kurang tenaga / lesu
-          tekanan darah tinggi
-          pengsan
-          sakit perut / sakit kerongkong
-          denyutan nadi atau jantung tidak seragam
-          nafas tidak seragam
-          berpeluh
-          cirit-birit
-          pening kepala
-          perubahan tingkah laku
-          tegang otot, sakit dan kejang otot
-          rasa terlalu penat (hilang tenaga)
-          allergi
-          sakit dada

-          tidak percaya atau menolak
-          binggung
-          hilang ingatan
-          kurang tumpuan
-          fikiran bercelaru
-          rasa penat berfikir
-          terlalu memikirkan kejadian yang telah berlaku
-          syak wasangka dan rasa dianiayai
-          susah buat keputusan

4. Reaksi spritual
-          menyalahkan tuhan kerana berlaku sesuatu kejadian
-          marahkan tuhan
-          putus asa
-          persoalkan kepentingan untuk hidup atau berasa sangsi tentang kepercayaan terhadap agama

            Antara tanda-tanda tekanan yang saya alami ialah sering sakit kepala, selalu khayal, sering menyendiri dan hilang minat untuk melakukan sesuatu kerja. Keadaan ini perlu segera dibendung agar tidak menjadi semakin parah lagi. Untuk itu, saya perlu mengetahui punca-punca terjadinya keadaan ini kepada diri saya. Antaranya ialah:

  1. kerja banyak
      Sebagai guru dalam latihan, tanggu jawab yang mesti dilaksanakan bukan sahaja mengajar di sekolah tetapi juga pada masa yang sama menjadi pelajar di institut perguruan. Saya perlu menyiapkan tugasan-tugasan pensyarah, mengajar murid-murid sekolah, melaksanakan arahan pentadbir sekolah dan arahan pejabat pendidikan daerah serta menjadi ketua keluarga semasa di rumah.

  1. kerja bertangguh
      Oleh kerana kerja yang terlalu banyak menyebabkan saya membuat alasan untuk menangguhkan kerja. Semakin lama, semakin menimbun kerja yang terpaksa dilaksanakan. Natijahnya, penghasilan sesuatu kerja sudah tidak berkualiti dan tidak memuaskan.

  1. banyak perkara perlu perhatian
      Pada satu-satu masa, pelbagai kerja yang harus diselesaikan. Antaranya bahan bantu belajar, rancangan mengajar harian, laporan kepada guru besar, tugasan pensyarah yang perlu dihantar dan sebagainya. Keadaan ini boleh menyebabkan seseorang menjadi buntu dan hilang arah panduan.

  1. Keluarga
      Sesebuah keluarga boleh menjadi pencetus kepada tekanan di tempat kerja. Ini kerana sesebuah keluarga adalah berlainan dari segi  cara didikan yang diterima, kepimpinan, saiz serta gaya hidup yang menjadi amalan dalam keluarga tersebut. Faktor latar belakang keluarga, tanggung jawab, taraf sosio ekonomi dan seumpamanya boleh membentuk sikap dan jenis manusia yang pelbagai.

  1. tidak cukup tidur
  2. tidak cukup rehat
  3. salah amalan pemakanan
  4. komunikasi
      Perhubungan sesama rakan sekerja yang kurang initm adalah berpunca daripada proses komunikasi yang tidak berkesan. Salah faham akan terbentuk dan adakalanya boleh menyebabkan fitnah dan umpat-mengumpat sesama rakan sekerja.

  1. pemikiran tak rasional
  2. silang budaya
  3. pencapaian rendah
  4. takut gagal
  5. keperluan hidup tinggi
 
sosial
pekerjaan
Persekitaran
perkahwinan
Perubahan dalam tanggung jawab kerja
kebisingan
perceraian
Kurang latihan
kesesakan
Kematian ahli keluarga
Hubungan lemah dengan bos dan rakan sekerja
Suhu terlalu panas atau sejuk
Pinjaman yang terlalu besar
Tindakan segera yang tidak munasabah
pencahayaan
Masalah anak, jiran dan mertua
Terbeban maklumat
pncemaran
Kesalahan undang-undang
Kurang meklumat
Cuaca / iklim
Perubahan rakan
Kurang ganjaran / gaji

Kurang sokongan sosial
diskriminasi

* sumber : Kimberly Robinson (1995) Stres Management Training
ciri-ciri tugas yang menyebabkan stres

KESAN-KESAN TEKANAN
-          Prestasi kerja
-          hubungan sesama rakan sejawat
-          prestasi diri
CARA MENANGANI TEKANAN KERJA

0 ulasan:

Catat Ulasan